|
|
|
Artyku³y
o masteringu i doskonaleniu jako¶ci d¼wiêku
|
|
Mastering to finalna, ostateczna poprawa brzmienia przed
seryjnym powielaniem nagrañ w tysi±cach egzemplarzy na p³yty kompaktowe lub kasety.
Mastering wykonuje siê na gotowym zgranym materiale.
Mastering jest zatem kolejnym etapem po miksowaniu ¶cie¿ek.
Chodzi w nim o uzyskanie najwy¿szej mo¿liwej jako¶ci technicznej materia³u zawartego na no¶niku tak, aby móg³ on konkurowaæ i wygrywaæ z innymi nagraniami, obecnymi ju¿ na rynku. W³a¶ciwie zmasterowane nagranie musi brzmieæ nie tylko nienagannie technicznie, ale musi równie¿ w optymalny sposób podkre¶laæ zamys³ artysty. Dopiero po³±czenie tych dwóch czynników - technicznego i artystycznego sprawia, ¿e zmasterowane nagranie jest prawdziwym dzie³em sztuki uwiecznionym na p³ycie CD...
|
edycja/update:
2024-06-03 |
|
|
|
Mastering jest
obecnie bardzo wa¿nym etapem produkcji muzycznej.
Mastering uzyska³ nowy wymiar w dobie techniki
cyfrowej, staj±c siê tym elementem produkcji muzyki,
który przywraca muzyce utracon± g³êbiê i piêkno.
W latach osiemdziesi±tych arty¶ci tacy jak Michael Jackson,
Madonna czy Whitney Houston szeroko stosowali na swoich
nagraniach sprzêtowe polepszacze brzmienia, jak na
przyk³ad os³awiony procesor BBE (exciter sprzêtowy). W³a¶nie w latach
osiemdziesi±tych na dobre wesz³a do studiów nagraniowych na
ca³ym ¶wiecie technika cyfrowa- nagrywanie ¶cie¿ek za
pomoc± ró¿nych typów rejestratorów cyfrowych, pocz±tkowo
z no¶nikiem ta¶mowym jak DAT’y a pó¼niej rejestratorów
pos³uguj±cych siê p³ytami i wreszcie dyskami twardymi...
|
edycja/update:
2023-06-05 |
|
|
|
Aby koñcowy
mastering materia³u muzycznego spe³ni³ wszystkie
oczekiwania istotne jest odpowiednie przygotowanie
materia³u do masteringu. Ze wzglêdu na osi±gniêcie najlepszych rezultatów d¼wiêkowych dla Twojej p³yty
powiniene¶ przestrzegaæ pewnych regu³.
Unikaj u¿ywania kompresji lub limitera na sumie na etapie miksowania. Rezultat czêsto powoduje nieodwracalne szkody dla materia³u i wi±¿e rêce
in¿yniera d¼wiêku, ograniczaj±c pe³ny potencja³ procesu masterowania. Zawodowi
realizatorzy masteringowi u¿ywaj± specjalnych procesorów i technik, które owocuj± daleko lepszymi rezultatami...
|
edycja/update:
2024-07-10 |
|
|
|
|
|
Koñcowy mastering
muzyczny poprzedzony jest miksowaniem. Miksowanie to sztuka ³±czenia pojedynczych ¶cie¿ek utworu muzycznego tak, aby uzupe³nia³y siê wzajemnie i utworzy³y jedn± ca³o¶æ, bêd±c± czym¶ wiêcej ni¿ tylko sum± poszczególnych ¶cie¿ek. Ka¿da ze ¶cie¿ek utworu muzycznego powinna byæ tak ukszta³towana procesorami, aby stanowiæ jak najlepsz± sk³adow± ca³o¶ci brzmienia.
B³êdem jest d±¿enie do uzyskania efektu takiego, aby ka¿da ze ¶cie¿ek solo brzmia³a jak najpe³niej czy najpotê¿niej. Przy odtwarzaniu wszystkich ¶cie¿ek taka obróbka prowadzi do wzajemnego wygaszania siê czêstotliwo¶ci, a ca³y miks zabrzmi p³asko i niewyra¼nie... |
edycja/update:
2022-05-20 |
|
|
|
W³a¶ciwie wykonana equalizacja ¶cie¿ek sk³adaj±cych siê na miks utworu jest tak samo wa¿na, jak dobór palety barw stosowanych przez malarza w malowaniu obrazu. Prawdziwy mistrz pêdzla nigdy nie przekontrastuje swojego dzie³a, czasem u¿yje celowo nieco rozmytych konturów, miêkkich linii, ciemnych tonacji ¶wiat³a. Podobnie ma siê rzecz z utworem d¼wiêkowym. Niekoniecznie wszystko, co jest bardzo mocno skontrastowane i bardzo jasne jest dobre - najczê¶ciej bywa tak, ¿e ludzki s³uch chêtniej przyswaja
d¼wiêki, które s± wzajemnym uzupe³nieniem spektralnym i dynamicznym, ni¿ takie, które ze sob± konkuruj±, mierz±c tylko w jak najwiêksz± g³o¶no¶æ i bardzo szerokie pasmo. Tajemnica doskona³ego brzmienia nagrania w najwy¿szym stopniu jest ukryta w tej
zasadzie...
|
edycja/update:
2024-05-15 |
|
|
|
Dla osób pragn±cych bardziej szczegó³owej, technicznej wiedzy na temat zastosowania equalizerów w miksie zamieszczamy trochê sekretów i terminologii od kuchni studyjnej, po zastosowaniu których miks bêdzie o wiele lepszy. Na pocz±tek warto zaznajomiæ siê z ¿argonem technicznym, stosowanym w equalizerach. Typowy equalizer parametryczny posiada mo¿liwo¶æ wybrania 3 parametrów dla ka¿dego ze swoich filtrów...
|
edycja/update:
2024-07-18 |
|
|
|
Kompresor jest to urz±dzenie s³u¿±ce do ingerencji w rozpiêto¶æ dynamiczn± nagrania. Jego nazwa sugeruje ¶ciskanie... i tak w³a¶nie jest. Jest on jakby automatycznym odpowiednikiem in¿yniera d¼wiêku, który lekko ¶cisza poziom nagrania, gdy zaczyna ono wchodziæ w przester i podg³a¶nia, gdy bardzo ciche d¼wiêki s± s³abo s³yszalne. Poprawia to ogólnie ods³uch nagrania. Typowy kompresor ma 5 ga³ek-regulatorów:
Threshold, Ratio, Attack, Release, Gain Make
...
|
edycja/update:
2024-03-19 |
|
|
|
Pocz±tkowo nagrania w studiach
wykonywano za pomoc± mikrofonu do¶æ znacznie oddalonego od ¼ród³a
d¼wiêku. Mikrofon ten, podobnie jak ludzkie ucho, odbiera³ równie¿ fale d¼wiêkowe odbite od ¶cian pomieszczenia i rejestrowa³ naturalny pog³os studia. Efekt by³ jeszcze wyra¼niejszy, kiedy zaczêto stosowaæ kilka mikrofonów odpowiednio zmiksowanych ze sob±.
Mo¿na by³o osi±gn±æ t± drog± jeszcze lepsze efekty.
I tak np. s³ynne studio wytwórni Tamla Motown w Detroit, nagrywaj±ce takich wielkich soulu i funk’a jak Stevie
Wonder, Aretha Franklin, Jackson Five, The Supremes z Dian± Ross Wilson’a Pickett'a i wielu innych mia³o tak doskonale ustawione brzmienie sekcji rytmicznej- perkusji i
basu...
|
edycja/update:
2024-06-21 |
|
|
Syntezatory i
samplery.
Historia rozwoju syntezatorów i samplerów - czê¶æ I
|
Czym jest syntezator? Syntezator jest elektronicznym instrumentem muzycznym, zawieraj±cym ró¿ne modu³y, takie jak oscylatory (oscillators), filtry (filters), wzmacniacze kontroli napiêciowej, (voltage control amplifiers), które u¿ywane s± do wytwarzania d¼wiêków niemo¿liwych do uzyskania przez zwyk³e instrumenty.
Samo s³owo "syntezator" pochodzi od s³owa "synteza". Za¶ s³owo synteza oznacza z³o¿enie w ca³o¶æ jakich¶ pojedynczych sk³adowych. Syntezator zawiera w³a¶nie takie 3 najbardziej podstawowe modu³y:
modu³ wytwarzaj±cy d¼wiêk czyli oscylator; modu³ s³u¿±cy do sterownia tym d¼wiêkiem w sposób muzyczny, tzn. klawiatura;
modu³ filtrów i procesorów do zmiany charakteru tego d¼wiêku. W sk³ad tego modu³u wchodzi najczê¶ciej VCA, regulatory tak zwanej obwiedni wzmacniacza, które
pozwalaj± na ustawienie ró¿nych charakterystyk wybrzmienia d¼wiêku jak równie¿ obwiednie filtra, mog±cych zmieniaæ charakterystykê dzia³ania filtra w zale¿no¶ci od
czasu...
|
edycja/update:
2023-11-13 |
|
|
|
Moog zaradzi³ problemowi wielkiej ilo¶ci kabli przez zastosowanie sta³ych po³±czeñ miêdzy modu³ami oraz rozbudowanych prze³±czników, za pomoc± których mo¿na by³o uzyskaæ podobnie wielk± ilo¶æ kombinacji, jak za pomoc± kabli. Pozwoli³o to na szerokie zastosowanie syntezatorów na koncertach.
Kolejnym bardzo wa¿nym syntezatorem-samplerem wyznaczaj±cym nowe horyzonty w rozwoju muzyki jest
Emu Emulator. Emu na pocz±tku lat siedemdziesi±tych by³o firm± produkuj±c± syntezatory modularne. Jednak¿e, Dave Rossum, za³o¿yciel Emu Systems, zmieni³ ca³kowicie swoje podej¶cie, gdy po raz pierwszy zobaczy³
Fairlight'a CMI w
1980(...)
Innym wa¿nym syntezatorem w historii jest wypuszczona w1983 roku
Yamaha
DX7...
|
edycja/update:
2023-11-17 |
|
Czy aran¿acja jest
wa¿na?-Psychologia tworzenia muzyki i psychologia
muzycznego aran¿u |
Czy aran¿acja jest w ogóle
wa¿na i w³a¶ciwie co ona oznacza? Po co zastanawiaæ siê nad
aran¿em skoro mamy gotowe dobre kompozycyjnie i brzmieniowo
nagranie? A jak do tego podchodz± znani ¶wiatowej klasy
muzycy z USA czy Wielkiej Brytanii? Ten artyku³ odpowie na
te pytania i i da wiele wskazówek jak osi±gn±æ dobre
brzmienie za pomoc± aran¿acji. Odpowiedzmy sobie najpierw na
pytanie co to w³a¶ciwie jest aran¿ utworu? Kto to taki jest
aran¿er- zawodowiec, który aran¿uje muzykê?
Aran¿ to inaczej
uk³ad oraz instrumentacja utworu. Uk³ad w sensie
kolejno¶ci i d³ugo¶ci wstêpu, zwrotek, refrenów
bridge'ów itp. A instrumentacja okre¶la dlaczego w
piosence solówkê ma graæ np. saksofon a nie gitara.
Albo jaki nowy instrument, g³os czy barwa
syntezatora ma siê pojawiæ na 2 zwrotkê...
|
edycja/update:
2023-12-1 |
|
Przetworniki gitarowe - nieco
historii i zasad ich budowy. Jakie przetworniki s± dla
mnie najlepsze? |
Wokó³ przetworników gitarowych
naros³o i nadal narasta wiele nieporozumieñ i mitów. Artyku³
ten wyja¶nia historiê powstania i konstrukcje najlepszych
przetworników gitarowych w dziejach ¶wiata - przetwornków
firm Gibson oraz Fender. Przedstawili¶my te¿ kilku innych
producentów oferuj±cych dobre zamienniki przetworników do gitar
elektrycznych.
|
edycja/update
2022-08-14 |
|
|
|
|
|
Wszystkie artyku³y objête s± miêdzynarodowym prawem autorskim.
Copyright ® by Mariusz Wojtoñ, 2007-2024. Kopiowanie, wykorzystywanie fragmentów w jakichkolwiek celach bez porozumienia z autorem wzbronione.
Living Studio E.C.P. Emotion Converting Plant is
a registered trademark of Mariusz Wojtoñ.
|
|
|
|
|
|
|
|
Studio Masteringu ECP
Mastering
Studio ECP
|