Home    Biografia    Studio    Mastering    Artykuły    Albumy    Sklep    FAQ    Kontakt    Linki

  
 MASTERING


 


Jakość materiału nadsyłanego do masteringu

 

Jaka jakość materiału jest wymagana, aby utwór był zaakceptowany do masteringu?
 

Nie każdy miks nadaje się do wykonania z niego dobrego masteru. Jeśli od początku materiał jest zgrany kiepsko, nie brzmi dynamicznie i wyraziście, to mastering takiego nagrania do poziomu światowego może nie być możliwy. Podstawą do ekstra dobrego brzmienia końcowego jest bardzo dobry miks. Jeśli miks ten nie jest dobry, albo co gorsza zawiera jakieś rażące błędy to nie będzie można uzyskać z niego odpowiednio dobrego brzmienia końcowego. W takim wypadku nasze studio może nie podjąć się wykonania masteringu.
 

Typowe błędy jakie powtarzają się w materiale nadsyłanym do nas do masteringu to:
 

-zły poziom wokalu i bębnów w miksie. Najczęściej zbyt niski poziom.
-ogólnie płaskie brzmienie całości
-poprzednie próby masteringu i przepuszczania materiału przez limiter = zepsuty miks i brak możliwości jego poprawy.
-zniekształcenia (tzw. clipping) powstałe wskutek miksowania materiału zbyt głośno.
-szumy i przydźwięki w nagraniu, mikrofony ściągające wiatrak od komputera, itp.


CZEGO NALEŻY REALISTYCZNIE OCZEKIWAĆ PO MASTERZE SWOJEGO MIKSU:
Wszyscy słyszymy brzmienie najlepszych przebojów i słyszymy jak one są zrobione. Często panuje pogląd, że takie brzmienie da się osiągnąć tylko w najdroższych studiach, korzystając z bardzo kosztownej aparatury itd. To jest jednak tylko cześć prawdy. Najważniejsze są tutaj po prostu wprawa, wiedza, doświadczenie osób, które pracują nad tą muzyką. Ich decyzje podejmowane podczas nagrywania, miksowania i masteringu mają największy wpływ na brzmienie. Aparatura jest w tym oczywiście pomocna, ale ma jednak znaczenie bardziej drugorzędne. Trudno oczekiwać po swoim pierwszym miksie aby zmasterowany zabrzmiał od razu jak najlepszy przebój grany przez radio na całym świecie. Mastering sam wszystkiego nie załatwi- zawsze pomoże i poprawi brzmienie, ale nie zrobi czegoś czego w nagraniu po prostu nie ma. Dlatego oczekiwania po masterze powinny być dostosowane do jakości posiadanego miksu.

Dobry miks musi brzmieć jakby był lekko zabasowany, powinien mieć cichsze blachy i mniej środka, ale wyraźny, a nawet lekko wystający wokal. Wtedy po odpowiednim masterze da profesjonalne brzmienie. Dobry poziom to poziom dość niski, zostawiający zapas około 3-5 decybeli (częstym błędem jest zbyt głośny miks).

 

Na co zwracać uwagę?


Kiedy przygotowujesz swój materiał do masteringu powinieneś przestrzegać pewnych reguł, które powinny być stosowane po to, by osiągnąć jak najlepsze rezultaty dźwiękowe, ważne dla Twojej płyty.


1 Kiedy wykonujesz miksy końcowe, rozdzielczość 24-bit nagrana na CD-ROM daje najpewniejsze, wolne od błędów rezultaty. Jakość zmiksowania z rozdzielczością 16 bit 44100 khz (jakość CD) jest wprawdzie zadowalająca, ale w celu osiągnięcia optymalnych rezultatów pożądana jest wyższa częstotliwość próbkowania i rozdzielczość bitowa. Cyfrowe zgrania o rozdzielczościach bitowych do 32-bit I częstotliwościach próbkowania są również akceptowane, wystarczy jednak dobrze zgrany miks z rozdzielczością 24 bit.

2 Upewnij się, że wszystkie miksy są dokładnie opisane i zawierają wszelkie potrzebne notatki na temat specjalnych wersji, wyciszeń i kolejności utworów, oraz ewentualnych specjalnych życzeń, na przykład wyciągnięcia sola gitarowego, syntezatora, wokalu itp.

Uwagi na temat kompresji w miksie:
Problem nadmiernej kompresji w nagraniach staje się ostatnio coraz większy. Warto pamiętać, że kompresja jest czymś, co łatwo jest dodać, nie tak łatwo jednak odwrócić jej negatywne skutki! Dlatego kompresję i poziom końcowy nagrania (limiter) znacznie lepiej jest zostawić specjaliście. Jeśli przyślesz miks mocno skompresowany i maksymalnie potraktowany limiterem w celu uzyskania największej możliwej głośności, pozostawisz bardzo małe pole do manewru dla specjalisty masteringowego. Efekt końcowy będzie GORSZY, niż po przysłaniu miksu wykonanego prawidłowo, z niekoniecznie dużym poziomem głośności, ale za to ze starannie dobranymi poziomami ścieżek, efektami i dobraną charakterystyką tonalną.

Unikaj używania kompresji lub limitera na sumie na etapie miksowania. Rezultat często powoduje nieodwracalne szkody dla materiału i wiąże ręce specjalisty masteringowego, ograniczając pełny potencjał procesu masteringu. Zawodowi inżynierowie masteringowi używają specjalnych procesorów i wypracowanych przez całe lata technik, które owocują daleko lepszymi rezultatami, niż próby własnego masteringu podczas miksu. Miks nie musi być głośny, ostateczny poziom zostanie fachowo ustalony w naszym studiu. Staraj się zostawić przynajmniej 3dB - 6dB zapasu w swoich miksach, gdziekolwiek tylko jest to możliwe. Nie należy również normalizować nagrań. Każda ingerencja w materiał cyfrowy to przeliczanie słowa i w konsekwencji możliwość powstania i narastania błędów. Jedyne rzeczy, nad którymi naprawdę warto skupić się w miksie to dokładność dobrania do siebie głośności poszczególnych ścieżek, ich barwy, stereofonicznego umiejscowienia oraz efektów.

Wokal w nagraniu
Wokal powinien być zmiksowany głośno, wyraźnie, na pierwszym miejscu, nawet, jeśli podczas słuchania miksu sprawia on wrażenie, że wystaje za bardzo ponad resztę. W typowym nagraniu rock, rap czy pop wokal powinien wypełnić 50% przestrzeni akustycznej miksu, będąc zdecydowanie na pierwszym planie. Istnieją jednak wyjątki, np. takie, gdy chcemy, aby wokal był celowo bardziej z tyłu albo stanowił jedynie tło dla innych, ważniejszych instrumentów. Mocno przetworzony wokal o charakterze efektowym czy chórki mogą pozostać w głębokim, ledwo słyszalnym tle, jeśli taki jest zamysł nagrania.

Perkusja i bas w nagraniu
Bębny powinny być zmiksowane dość głośno, ale bas nie powinien brzmieć zbyt ciężko czy głośno. W miksie powinno się go raczej "czuć" niż słyszeć. Właściwy mastering go wyciągnie i ustawi na odpowiednim poziomie i dynamice. Gdy bas jest ustawiony zbyt mocno wtedy zabiera zbyt dużo przestrzeni innym instrumentem i stanowi w procesie masteringu pewna przeszkodę w odpowiednim ustawieniu wysokiego poziomu głośności całego nagrania. Ważne jest również, aby już w czasie miksu stopka i bas były ustawione nieco inaczej, o czym można przeczytać w zakładce o miksowaniu na tej stronie. Chodzi o to, aby bas i stopa nie grały tymi samymi częstotliwościami, tylko wzajemnie się uzupełniały. Np. jeśli uwypuklamy 55 Hz dla stopy, bas powinien grać w rejestrze nieco wyższym, powiedzmy 88 Hz. Wpłynie to bardzo pozytywnie na definicję (wyrazistość) i rozróżnialność tych instrumentów w zmasterowanym miksie. Jeśli utwór ma charakter mocny, głośny czyli w stylach takich jak hip-hop, dance, hard rock stopa perkusji powinna nieco wystawac z miksu podobnie jak wokal. W ogóle, w stylach tego typu najważniejsze są bębny i wokal, więc od początku powinny one wyróżniać się w miksie. Reszta instrumentów powinna być tylko oprawą dla rytmu i głosów. 

Blachy w nagraniu
Należy uważać, aby blachy nie były zbyt głośne w miksie! Mają one jedynie ozdabiać nagranie od górnej granicy pasma, nie powinny natomiast w jakikolwiek sposób zagłuszać innych, ważniejszych elementów miksu. Tak więc blachy w nagraniu odsłuchiwanym na liniowej aparaturze powinny właściwie być na granicy słyszalności, a ustawienie ich ostrzej czy podniesienie ich głośności jest zadaniem masteringu.  Ścieżki blach najkorzystniej rozstawić po bokach panoramy stereo, tak, aby wokal zajmujący środek nie był niczym przysłonięty. Blachy w większości styli powinny mieć również raczej obcięte dolne granice pasma, tak aby były tylko ozdobnikiem miksu i nie zabierały zbyt wiele głośności innym instrumentom.
 

Ponadto:
Warto, zwłaszcza na etapie miksowania oprzeć się panującej obecnie na muzycznym rynku tendencji, aby za wszelką cenę dążyć do jak największej głośności nagrania. Jest to rezultatem tzw. „wojen o głośność” jakie odbywają się już od późnych lat dziewięćdziesiątych. Pisze o tym Bob Katz, piszą inni specjaliści o uznanej renomie w masteringu. Odbywa się to, niestety, kosztem słuchacza i samego materiału muzycznego, a więc i samego artysty! Muzyka realizowana w ten sposób zbliża się często do absurdalnych poziomów zniekształceń, co sprawia że po jednokrotnym przesłuchaniu nie chce się do nich powracać. Dlatego przy miksowaniu warto zostawić sobie parę decybeli luzu na wskaźnikach, a skupić się na ładnym dobraniu do siebie poszczególnych ścieżek, tak, aby wzajemnie się nie zagłuszały. Staranny miks zawsze zaowocuje doskonale brzmiącym masterem. Po szczegółowe wskazówki na temat miksowania warto przeczytać artykuł o miksowaniu zamieszczony na naszej stronie w dziale artykuły.

Akceptowane formaty nagrań

Preferowany nośnik to płyta CD\DVD z nagranym materiałem w formacie .wav. Inne akceptowane formaty to .aiff. Akceptujemy również zgrania wykonane na taśmie (szpuli) analogowej 1\4 cala z prędkościami od 9.5 cm \sek. (3.3\4 cala\sek) do 38 cm\sek (15 cali\sek). Istnieje możliwość przesłania nagrań przeznaczonych do masteringu drogą internetową, najbardziej odpowiedni format do tego celu to Monkey Audio – aplikacja pozwalająca na całkowicie bezstratne skompresowanie danych i szybki ich transfer drogą internetową, korzystając z serwisów typu Rapid Share, materiał nie traci absolutnie nic na jakości po powtórnym przywróceniu go do pierwotnego formatu. Format .mp3 jest właściwie akceptowalny w swoich wyższych częstotliwościach bitowych takich jak 256 czy 320 kbit\sek, ale jednak nie zalecamy go, jako że jest to kompresja stratna i zawsze, teoretycznie przynajmniej to biorąc, nasze nagranie utraci coś ze swojej pierwotnej jakości.


 

zobacz także: Mastering -przykłady mp3 >>
 



 

English version     

 

Wszystkie artykuły objęte są międzynarodowym prawem autorskim. 
Copyright ® by Mariusz Wojtoń, 2007. Kopiowanie, wykorzystywanie fragmentów w jakichkolwiek celach bez porozumienia z autorem wzbronione. 
Emotion Converting Plantâ is registered trademark of Mariusz Wojtoń. 





 

Studio Masteringu ECP
 
Mastering Studio  ECP

 

 

Koncerty

 

Tuning